Türk Alüminyum Sektörünün Dünya Pazarındaki Konumu
Alüminyum, günümüzde üstün özellikleri sayesinde dünya da en fazla kullanım alanı çeşitliğine sahip metal konumuna gelmiştir. Geçtiğimiz on yıl içerisinde alüminyum talebi, hızla artan nüfus, şehirleşme ve küresel ısınma etkisi ile % 65 ora nında artış göstermiştir.
Talebe paralel artan üretim ve rekabet sonucunda, alüminyumun boksit olarak çıkarılmasından, nihai ürünlere dönüştürülmesine kadar küresel ve yerel oyuncuların stratejileri pazarı belirleyen en önemli unsur olmuştur.
Dünya alüminyum ticaret hacmi 2015 yılı itibarı ile 208,00 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir. Bu işlem hacminin 103,73 milyar doları ithalat, 104,27 milyar doları ihracat tutarıdır. 2015 yılı iti bari ile Türkiye’nin alüminyum ticaret hacmi 2,35 milyar dolar ihracat, 2,84 milyar dolar ithalat olmak üzere toplam 5,19 milyar dolardır. Türkiye bu toplam hacmi ile dünyada % 2,49 oranında bir paya sahiptir.
Alüminyum sektöründe dünyada son 3 yıllık periyotta gerçek leştirilmiş olan ihracat rakamlarına bakıldığında, en çok ihracatı sırasıyla Çin, Almanya ve Kanada’nın yaptığı görülmektedir. Türkiye alüminyum sektörü ihracatında dünya sıralamasında 20. sırada yer almaktadır. Son üç yıllık ihracat rakamlarının toplamı na bakıldığında sektörde toplam dünya ihracatının % 13,04’ünü Çin’in gerçekleştirdiği, Almanya’nın % 8,71, Kanada’nın % 6,29 ve ABD’nin ise % 6,12’lik paya sahip olduğu görülmektedir.
Alüminyum sektörünün dünya genelindeki ithalat rakamlarına baktığımızda ise ilk üç sırayı Almanya, ABD ve Japonya’nın oluşturduğu görülmektedir. 2015 yılı itibari ile Almanya’nın sek tör ithalatındaki payı % 10,58, ABD’nin % 11,85 ve Japonya’nın ise % 6,51 olarak gerçekleşmiştir. Türkiye alüminyum sektörün deki tüm dünya ülkelerinden gerçekleştirilen ithalatta 10. sırada yer almaktadır. Türkiye’nin payı ise 2015 yılı itibariyle % 2,74 olarak görülmektedir.
Türkiye, büyük olan Avrupa pazarı ve büyümekte olan Ortado ğu pazarına olan coğrafi yakınlığı, iç talebindeki artış potan siyeli, yatırımlar sonucu artan kalitesi ve rekabetçi avantajları ile üretim kapasitesini her yıl ortalama % 6,60 oranında artır maktadır. Türkiye, alüminyum pazarında yarı mamul alüminyum üretimi ile ön plana çıkmaktadır. Özellikle ekstrüzyon ve yassı ürünlerde hızla artan üretim ve ihracat rakamları ile konumunu güçlendirmektedir. Bunun yanı sıra, yüksek enerji fiyatları ve kaynakların yetersizliği, hammadde ve üretim teknolojilerinin ithalata dayanıyor olması sektörün önündeki engeller olarak ön plana çıkmaktadır.
Nüfus ve gelir artışı, şehirleşme ve küresel ısınmanın sonuçları dünya alüminyum pazarının 2020 yılına kadar hacmini iki ka tına çıkaracağını göstermektedir. Bu süreçte Türk alüminyum sektörünün dünya pazarındaki konumu güçlenecektir. Türkiye büyüyen pazarda en belirgin büyümeyi yarı mamul üretimin de gösterecektir. İç talebinin oldukça üstünde olan üretim ka pasitesi orta vadede ihracat pazarlarının ön planda olacağını işaret etmektedir. İhracata yönelik üretim daha yüksek kalite beklentisini ve daha fazla rekabeti tetikleyecektir. Yarı mamul üretimindeki büyüme külçe talebini beraberinde getirecektir. Artan rekabet, fiyat baskısı ve yüksek enerji fiyatları Türkiye’nin orta vadede önündeki en önemli engeldir ve ithalata dayalı üretim tetiklemeye devam edecektir. Türkiye’nin orta vadede hammadde konusunda kendisini güvence altına alması şarttır. İthalatta ülke riskleri çok yüksektir ve mutlaka farklı ithalat alter natiflerinin geliştirilmesi gerekmektedir.
Dünya alüminyum ticaretinde Türkiye’nin yerini yükseltmek için, İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) olarak Ekonomi Bakanlığının % 75 destekli Uluslara rası Rekabetçiliğin Geliştirilmesi projesini başlatmış bulunmak tayız. (URGE) Bu proje kapsamında verilecek olan eğitimler, yurt dışı pazarlama faaliyetleri ve danışmanlık hizmetleri ile pro jeye katılan firmaların vizyonlarına katkıda bulunarak, düzenli ihracat yapmalarının sağlanması hedef alınmıştır.