Alüminyum Sektörü Dış Ticaret Verileri
Sektör, 2022 İDDMİB bünyesinde %43,10’luk pay almıştır. 6,32 Milyar USD dolarlık ihracat değeri bulunan sektörün son 3 yıl içerisindeki artışını görmekteyiz. Sektör; Ocak-Nisan 2023 döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre %28,31 azalışla 1,63 milyar dolar ihracat gerçekleştirmiştir.
(grafik-1)
Sektörün en fazla ihracat yaptığı ülkelerin sektör ihracatında aldıkları payları görüyoruz. Sektör ihracatının yaklaşık %60’ı AB ülkelerine yapılmaktadır. Sektör olarak ürün ihracatı yaptığımız sektörde alüminyum çubuk profil ihracatında Avrupa’da 2., Dünyada 3. sırada yer almaktayız. Sektörün en çok ihracat gerçekleştirdiği ilk 10 ülke içerisinde en fazla ihracat artışı sağlanan ülke, %57,36 artışla Bulgaristan’dır. (grafik-2)
Sektörün en fazla ihracat yaptığı alt ürün gruplarında ilk sıra çubuk profil %37,53 pay, sac levha %19,89 pay ve folyo %10,81 pay ile yeralmaktadır. Sektörü en çok ihraç ettiği ürün olan çubuk profil ihracatı, sektör ihracatının %37,53’ünü temsiletmektedir. 2022 yılı sektör ihracatında değerde en çok artış gösteren ürün ise %43,41 artış ile alüminyum folyo olmuştur. (grafik-3)
Alüminyum Sektörü İhracat Birim Fiyat (2018-2022)
Sektörün 2018-2022 yılları için ihracat birim fiyatlarını görmekteyiz. 2022 yılı itibariyle ihracat birim fiyatı %23,67 artışla 4,91$’dır. Ocak-Nisan 2023 itibariyle ihracat birim fiyatı %8,26 azalışla 4,64$’dır. (grafik-4)
Sektör, 2022 itibariyle, 2021 yılına kıyasla %16,54 artışla 7,68 milyar dolar ithalat gerçekleştirmiştir. Sektör; Ocak-Şubat 2023 döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre %26,42 azalışla 1,10 milyar dolar ithalat gerçekleştirmiştir. (grafik-5)
Sektörün en fazla ithalat yaptığı ülkelerin sektör ithalatından aldıkları payları görüyoruz. İthalatta Rusya %15,26, Malezya %12,88 ve İran %10,69 ile ilk sırada yer almaktadır.
Nisan 2022’den bu yana katılım gösterilen yurtdışı faaliyetlerimizde katılım gösteren Türk firmalarımıza yaptığımız anketler sonucunda Sektör oyuncularımızın önümüzdeki 5 yıl içinde ihracatlarını arttırmayı hedefledikleri ilk 5 ülkeyi görmekteyiz. (grafik-6)